Page 36 - Opplev Midt-Norge
P. 36
HISTORISK FERIE
Ja, i 1908 ble det bygd en jernbane mellom Thamshavn på Orkanger bodde på den andre siden. Derfor er det litt dyrere å reise på første
til nabobygda Svorkmo – den første ordinære elektriske jernbanen i klasse, sier Kvam, som ved spesielle anledninger også kan tilby en tur
Norge. To år seinere sto hele den 22 kilometer lange strekningen helt med Kongevogna.
opp til Løkken ferdig. Hensikten var å frakte produktene fra gruva til - Den kan forhåndsbestilles mot en ekstrakostnad - for å få det lille
utskipningskaia på Orkanger, og videre ut i verden. ekstra! Den var denne vogna Kong Haakon VII reiste med da han offisi-
- Vi er jo utrolig stolt av det som sørget for at Løkken er satt på kartet, elt åpnet banen i 1908, forteller hun.
sier Berit Kvam, har tittelen formidler ved museet, og – for kuriositetens Ja, det er formelig en kryssild av historisk informasjon rundt det aller
skyld, hun ble født samme året som gruvedrifta tok slutt. meste som har med gruvedrift og jernbane å gjøre her på Løkken.
- DET ER LITT LYD KAN GJENOPPLEVES
25. juni starter den årlige historievandringen med Thamshavnbanen fra - Hvordan kombineres togturer og omvisning i gruva?
Løkken, via Svorkmo, til Bårdshaug stasjon på Orkanger. Og tilbake. - Togtidene er lagt opp slik at når du ankommer Løkken, har du tid til
Fram til 14. august er det tre avganger i uka på strekningen. Etter 14. å få en guidet tur i gruva før toget returnerer. En slik tur er en opplevelse
august og fram til slutten av september, er det én avgang i uka. i seg selv. Her blir du også tatt med tilbake i tid, og du får informasjon
- Hva kan du oppleve på en slik tur, Kvam? om gruvehistorien. Blant annet får du vite at det tok ca. 100 år bare å
- Du får se landskapet, naturen og stedene på strekningen fra en an- bygge den svære Fagerlisalen, som i dag brukes både som konsertsce-
nen synsvinkel enn om du kjører bil, men framfor alt får du opplevelsen ne, som arena for utdeling av svennebrev, til lysmesser og annet.
av å bli satt tilbake i tid. Du får kjenne historien på kroppen. Her sitter Gjennom de mange og lange korridorene i fjellet er det plassert duk-
du på de originale trebenkene i vogner fra den tida jernbanen ble bygd. ker som skal symbolisere mennesker i arbeid med det enorme landska-
Det er spesielt. pet inne i fjellet. Det er ikke for ingenting at Gammelgruva på Løkken
Her synger det fra historiske sviller og vogner på ekte jernbanevis. har fått navnet «Arbeidets og slitets katedral».
En skulle nesten tro at countrylegenden Merle Haggard hadde hentet
inspirasjon herfra da han spilte inn LP-en «My love affair with trains». «333»
- Ja, det er litt lyd. Det er også litt av årsaken til at vi før avgang spiller Takket være Orkla Industrimuseum kan du, som best det lar seg gjøre
av informasjon om turen over høyttaleranlegget, forteller Berit Kvam. i dag, gjenoppleve både jernbane- og gruvehistorien. Den varte altså
– og det er lett å huske – i 333 år. Slik forklarer Wikipedia betydningen
KRYSSILD AV HISTORIE av tallet 333:
Togsettet består av lokomotiv, to passasjervogner og ei restauran- «Universet og englene minner deg om hvem du egentlig er, og at
tvogn. Den ene av passasjervognene er forbeholdt de som velger å du gjør en god jobb. Det vil være mange utfordringer på veien, men
reise på første klasse. når du ofte ser nummer 333, betyr det at du er i stand til å løse ethvert
- Også det har et historisk perspektiv; det var jo et klasseskille også problem».
her på Løkken på den tida jernbanen ble satt i drift, noe vi også ser på
bebyggelsen på stedet. Der er direktør- og funksjonærboligene plas-
sert på den ene siden av Raubekken, som den kalles, mens arbeiderne UTFORSK MER: oi.no
36 OPPLEV MIDT-NORGE | 2022